دیدگاهها

پیرامون:مدیریت،بازاریابی،مهندسی فروش ،مقالات ومطالعات

دیدگاهها

پیرامون:مدیریت،بازاریابی،مهندسی فروش ،مقالات ومطالعات

٨ اشتباه در تیم‌سازی از زبان ریچارد برانسون

٨اشتباه در تیم‌سازی از زبان ریچارد برانسون


✅✅ ریچارد برانسون بیش از ۱۰۰ شرکت ویرجین (Virgin) را از سال ۱۹۷۰ تاکنون به ثبت رسانیده است. ویرجین در ابتدا یک دفتر کوچک ثبت سفارشات پستی بود. او تنها کسی است که ۸ شرکت ۸ میلیارد دلاری در ۸ صنعت مختلف دارد. به خاطر موفقیت و شور و اشتیاق سر ریچارد، کارآفرینان می‌توانند چیزهای زیادی از او یاد بگیرند.

یکی از بزرگترین آموزه‌های او نحوه‌ی برخوردش با سایر اعضای خانواده‌ی ویرجین است.

طبق گفته‌های برانسون، بسیاری از مردم فکر می‌کنند کارآفرین کسی است که به تنهایی کارش را اداره می‌کند و بر چالش‌ها پیروز می‌شود و ایده‌ی خود را با توان شخصی خود وارد بازار کار می‌کند. این دیدگاه کاملاً اشتباه است. تقریباً هیچکس بدون کمک دیگران به دستاوردهای ارزشمند نمی‌رسد. برای موفقیت در تجارت باید با دیگران ارتباط و همکاری داشته باشید.

بنابراین اگر می‌خواهید قدم در جای پای سر ریچارد برانسون بگذارید نباید ۸ اشتباه پیش رو را مرتکب شوید.

۱- هرگز نگویید: من رئیس هستم

برانسون در کتاب خود، Secrets They Won’t Teach You at Business School، می‌گوید: رئیس بازی درآوردن رفتاری نیست که رهبران واقعی از خود بروز دهند. برانسون معتقد است که رؤسا فقط با فریاد دستور می‌دهند در حالی که رهبران واقعی سازماندهی، انگیزه‌دهی و الهام بخشی می‌کنند.

او می‌گوید: شاید باورش مشکل باشد جمله‌ای که مرا دلسرد می‌کند زمانی است که کسی به من بگوید: باشد، بسیار خوب. شما رئیس هستید! وی می‌افزاید: چیزی که مرا آزار می‌دهد این است که در ۹۰ درصد موارد این چنینی، چیزی که واقعاً آن شخص می‌گوید این است: باشد، اما من با شما موافق نیستم فقط به این خاطر این کار را انجام می‌دهم چون شما گفتید. اما اگر این کار جواب نداد اولین کسی هستم که به همه خواهم گفت این ایده مال من نبوده است.

۲-استقلال فضای خلاقیت را محدود نکنید

برانسون می‌گوید: شما باید به کارکنان خود فضایی برای خلاقیت، ارائه‌ی ایده‌ها و پیشرفت بدهید. اگر کسی با ایده‌ای برای تجارت پیش شما آمد چرا از او نخواهیم آن را راه‌اندازی کند؟ در طول این سالها ایده‌های برخی از کارمندان ما منجر به راه‌اندازی و پیشرفت تجارت‌ ما شده است. این کار به ما کمک کرد وارد بازارهای جدید شویم علاوه بر آن به موفقیت نیز برسیم. شرکت شما باید طوری فعالیت کند که سکوی پرش کارمندان بلندپرواز باشد نه غل و زنجیر پایشان.

مدیر اجرایی سابق ویرجین، الکسیس دُرمندی در مصاحبه‌اش با OPEN Forum بر این مطلب صحه گذاشت: استقلال برای داشتن خلاقیت فوق العاده است، اما پس از اینکه فهمیدید چه انتظاراتی وجود دارد و مبانی و رسوم سازمان چیست، باید تصمیمات را طبق اصول بگیرید. من آزاد بودم کارهایی انجام دهم که شاید باورتان نشود.

۳-همیشه مشکلات را قبل از شدت گرفتن حل کنید

هیچ وقت اجازه ندهید یک مشکل برای شریک یا عضوی از تیم تبدیل به مسئله‌ای حاد شود. همیشه قبل از اینکه مشکلات بغرنج شوند آنها را برطرف کنید. به خاطر داشته باشید فرستادن ایمیل یا پیغام غالباً روش خوبی برای کنترل اوضاع نیست. برانسون معتقد است که باید وقت بگذارید و گوشی تلفن را بردارید یا به دفترشان بروید و شرایط را ملاحظه کنید.

۴- هرگز هیچکدام از اعضای تیم را معذب نکنید

برانسون همیشه می‌گوید نباید بیش از حد خود را جدی فرض کنید و باید فرهنگی شاد فراهم کنید. چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ با پرشور بودن شروع کنید، اعضای تیم خود را تشویق کنید و یک احساس نشاط کلی در محل کار داشته باشید.

برانسون اذعان داشت این کار سبب ایجاد نیروی کار باانگیزه و متعهد می‌شود که محصولات یا خدمات درجه یک ارائه می‌دهند و کسب‌وکار موفق و پایداری می‌سازند.

۵- انگشت اتهام خود را به سوی کسی نشانه نگیرید

زمانی که Virgin Atlantic اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۴ داشت، یک دقیقه بعد از پرواز هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد زیرا یکی از موتورها آتش گرفت. چند روز بعد بانکدار برانسون از راه رسید و گفت تمام سرمایه‌اش از خط هوایی را می‌خواهد. در ابتدا برانسون به دنبال کسی بود تا به خاطر بحران پیش آمده او را سرزنش کند اما به این نتیجه رسید که مدیر و راهبر خود اوست و خودش باید شرایط را کنترل کند.

به جای نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی کسی، یعنی همان کاری که برانسون می توانست انجام دهد، بدون توجه به اینکه چه کسی باید سرزنش شود مسئولیت خود را بپذیرید و به دنبال راه حل باشید.

۶- از مباحثه اجتناب نکنید

برانسون می‌گوید: در طول ۵۰ سالی که در تجارت بوده‌ام آموخته‌ام که بحث و گفتگوی سالم راجع به استراتژی‌ها و خط مشی‌ها برای موفقیت تجارت ضروری است. بنابراین همیشه همکاران خود را تشویق کرده‌ام که مرا به چالش بکشند و اگر با هرکدام از برنامه‌های گروه ما مخالفند آنرا بیان کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.